Toppen i Tangalle

Efter vår vistelse i fina Polhena som jag tidigare berättat om så hade kraven på nästa ställe ökat. Hade läst mycket på en sida som heter Nerdnomads om ett fint ekovänligt hotell i Tangalle och efter deras rekommendationer bokade vi det hotellet. Bilresan dit var sista kilometrarna helt galen, på en jordväg med djupa fåror ut i ingenstans, fast ändå längs havet. Väl framme fick vi ett fint rum, saknade dock tv, kyl och ac! Hur kunde jag missat att det inte fanns ac, och till det priset? Jaja, fläkt får duga tänkte jag. Hungriga beställde vi in lunch, jag tog en chicken sandwich. In kommer, nu överdriver jag inte, 3 skivor rostebröd med lite smör på, i ett lager fanns tunt skuren tomat och i nästa små tärnade bitar kyckling inklusive brosk. Brödskivorna kändes oxå tappade på golvet för de knastrade liksom sand om dem. Vidrigt är enda ordet jag kan komma på, åt inte mer än en tugga och personalen brydde sig inte när de såg vårt missnöje med maten. Där och då bestämde jag mig för att checka ut igen. Vi gick längs havet till våra tyska vänner Karro & André som var på ett annat hotell i närheten. Där kostade det lika mycket för en natt men då ingick tv, kyl, ac, OCH POOL! Daniel åkte därmed med André till vårt andra hotell och checkade ut, givetvis fick vi betala för den första natten men de kändes det ändå värt…!!

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”]

Vi trivdes så himlans bra här, vi förlängde den planerade 5 dygns vistelsen till hela 11 dygn här. Vi hade två olika rum, först ett med havsutsikt från balkongen som ni kan se nedan på bild, det var inte ledigt hela tiden så vi fick byta till ett stort hörnrum med två balkonger och det låg helt i skugga så de var så svalt och skönt. Denna delen av hotellet var splajsans ny och det var stora rum, fräscht och modernt. Stilig svart & vit inredning och badrummen hade blandare från HansGrohe med bra tryck i, halleluja!!  Så hade vi inte bott någon annanstans. Våra tyska vänner bodde nere i trädgården i en bungalow, den var lite billigare men också jättefin. Runt om i träden hoppade vilda apor och man korsade en lagun för att komma till stranden där några restaurangen fanns.

Stranden var mycket fin här, på sina håll väldigt brant och med enorma vågor därför rekommenderades endast bad innanför reven i de naturliga havspoolerna. Vi trivdes bra vid poolen så det blev mest där vi höll till, en iskall limejuice satt inte fel där. Vi hade nu varit iväg i 6 veckor och bara mött fåtal svenskar men här ska ni tro dominerade svenskarna, hela 15 personer i ett sällskap från Karlskrona!! Det var en kille som hette Daniel som fyllde 40 som reste med sin fru och två barn, med sig hade han sina föräldrar och syster med familj. När han gick till sin chef för att be om ledighet blev även chefen nyfiken på att semestra på Sri lanka så han med familj åkte också! De var ett härligt gäng och Legolas var så glad över att ha några kompisar att leka med. Han hängde med Hugo & co på deras rum och kollade film, spelade spel och satt även med och åt tårta när Daniel firades, haha!

Att åka in till Tangalle by kostade ca 60kr, där finns ett bra supermarket som hade massa gott godis, drycker och nödvändigheter som myggmedel som man är storkonsument av på Sri lanka och blöjor till Anakin. Blöjor kostar mer eller mindre samma som hemma i Sverige om man valde Pampers, fanns billigare alternativ, dock var våtservetter galet dyrt, allt mellan 45-60kr för ett paket förutom sista veckan då jag köpte ett paket för ca 2kronor, märklig skillnad! I Tangalle fanns även små spritbutiker, man köpte öl och vin genom en lucka i en vägg, vin och bubbel var dyrare än i Sverige och jag tror att vi endast delade på 5-6 flaskor på hela resan.

Vi fick även i Tangalle uppsöka sjukvård, denna gången var det jag som fick en ond knuta på kindbenet. Jag skickades direkt vidare till en kirurg(!!). Väl där fick jag betala 3500R till de tre receptionisterna som alla var iförda vars en vit åtsittande sjuksköterskeuniform med tillhörande hatt….. Kirurgen dök upp för att jobba kl 10.30. Där köade alla möjliga med benbrott och så jag då… Pratade med en liten tjej bredvid mig, såg att hon betalt 700R och hade könummer 22, jag sa att jag inte fått något nummer på min lapp. Hon sa att jag kom in efter dem så jag hade nog 23, innan jag hann säga att jag betalt 5 gånger så mycket så pekade en av tjejerna från receptionen på mig att jag skulle in först. Alla stirrade på mig som var 20-30 cm längre än alla, blond och hade ju uppenbart inte brutit något. Kirurgen trodde det var en varböld(jag vet, fräscht…. men hellre det än ett djur som lagt ägg liksom!!) Killen som utförde ultraljud var ledig men tillbaka dagen efter så då kunde jag komma åter så kunde han se vad det var. Jag frågade hur det skulle behandlas och han sa: -I cut…. Jag avbröt honom snabbt med: -You are not cutting my face!!!! Daniel började se orolig ut och sa att vi fick kontakta SOS Alarm innan, hahahahaha! Ni anar inte hur detta lilla rum såg ut…. plötsligt fångade kirurgen en mygga framför mig och dödade den stolt och skrattade, jag var nog lite ställd fortfarande så jag sa allvarligt till honom: -Not funny, och spände ögonen i honom. Han bad om ursäkt. Okej men kunde jag inte få tabletter redan idag då som kunde hjälpa mot det onda och få knutan att minska/försvinna, jo det gick bra, apoteket låg väggivägg och redan efter ett dygn hade den börjat minska. Phue!!

De flesta kvällarna spenderades på strandrestaurangen men några kvällar åt vi på ”frukost & pool” restaurangen eller tog roomservice därifrån och åt på en av våra balkonger.

Hotellet hade kajaker så man kunde ut på upptäcktsfärd i lagunen vilket Daniel och Legolas givetvis testade på. Jag var mest rädd för att de skulle kantra då restaurangen andra sidan hette Big Crocodile och varje morgon var det någon som ”sett” krokodiler. Det var i själva verket något annat otäckt krokodilliknande djur, men ändå!!

To be continued……[/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]